Sirkkalehti

sirkkalehti
Tunnet jo varmaan entuudestaan tämän merkin?

Taloustutkimus Oy:n 2015 tekemän tutkimuksen mukaan merkin tunnistaa peräti 98 prosenttia kaikista suomalaisista. Merkki on suomalaisten puutarhatuotteiden, erityisesti kasvihuonevihannesten, mutta esimerkiksi myös kukkien, avomaavihannesten ja perunan ikioma brändi, joka on ollut käytössä vuodesta 1989 lähtien. Se on yksi Suomen tunnetuimmista brändeistä.

Merkillä on monta nimeä: sirkkalehtimerkki, sirkkalippu, kotimaisuusmerkki, Puhtaasti kotimainen -merkki ja niin edelleen. Vain tämä merkki takaa, että sillä merkitty tuote on sataprosenttisesti Suomessa viljelty. Mikään muu suomalaisuuteen viittaava merkki ei yllä samaan. Vain tähän merkkiin voit luottaa, jos haluat ostaa Suomessa viljeltyjä puutarhatuotteita.

Merkkiä saa käyttää vain ekstra- tai ykkösluokan tuotteille. Merkki on käytössä jo yli kahden tuhannen puutarhayrittäjän ja perunantuottajan pakkauksissa. Merkkiä voivat käyttää vain ne viljelijät ja pakkaamot, jotka ovat tehneet merkin käyttöoikeudesta sopimuksen Kotimaiset Kasvikset ry:n kanssa. Samalla viljelijät sitoutuvat noudattamaan Laatutarha-ohjeistoa, joilla varmistetaan sekä tuotteiden hyvää laatua että ympäristöä säästäviä tuotantomenetelmiä.

Merkistä on olemassa kolme erilaista versiota.

Puhtaasti kotimainen -merkki
Puhtaasti kotimainen –merkki on tarkoitettu kaikille syötäville kotimaisille puutarhatuotteille sekä ruokaperunalle.

Kauniisti kotimainen -merkki
Kauniisti kotimainen –merkki on tarkoitettu kotimaisille leikko- ja ruukkukasveille sekä ryhmä- ja amppelikasveille.

Kestavästi kotimainen -merkki
Kestävästi kotimainen –merkki on tarkoitettu kotimaisille taimistotuotteille.

Taloustutkimus Oy:n (2015) mukaan noin 84 prosenttia suomalaisista pitää Puhtaasti kotimainen -merkillä varustettuja kasviksia turvallisempina kuin ilman merkkiä olevia. Lisäksi saman tutkimuksen mukaan 64 prosenttia suomalaisista pitää sirkkalehtimerkillä varustettuja tuotteita korkeampilaatuisina kuin merkittömiä tuotteita.

Suomalaiset kasvikset ovat tutkimusten mukaan puhtaampia torjunta-aineista kuin muualta EU:n alueelta ja etenkin EU:n ulkopuolelta tulevat vastaavat tuotteet. Uusimpia tutkimustuloksia tästä aiheesta voit lukea EVIRA:n ja Tullilaboratorion sivuilta.

Suomalaisten kasvihuoneyrittäjien järjestö Kauppapuutarhaliitto ry haluaa muistuttaa suomalaisia, että suosimalla kotimaassa viljeltyjä tomaatteja, kurkkuja, salaatteja, yrttejä ja paprikoita tuemme kukin osaltamme kotimaista työllisyyttä ja hyvinvointia.

Yleinen kotimaisuusspotti:
kpl vihannekset wmv